-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1379 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

از نظر علي(ع) هر يك از حروف بيستوهشتگانه اشاره به چه چيزي دارد؟
در رِوايت از امام عليّبن ابيطالب عَلَيْهِمَاالسّلام چنين نقل شده است:
«ا،ب،ت،ث» الف آلاءالله (نعمتهاي خداوندي. باء بهجت خداوندي و باقي و بديع السّماوات والارض (ابداع كنندة آسمانها و زَمين) تاء تمام شدن امر بوسيلة قائم آل محمّد عليهمالسّلام. ثاءثوابي كه مردم با ايمان براي اعمال صالحة خود دريافت خواهند كرد. «ج،ح،خ» جيم جلال و جمال خداوندي و حاء رمز حلم و حيات و حقّ مطلق بودن او و خاء خُمول (ركود و سقوط) ذكر معصيتكاران در نزد خداوند عزّوجلّ ميباشد.
«د،ذ» دال عبارتست از دين خداوندي كه براي بندگانش پسنديده است ذال رمز ذوالجلال و الإِكرام است، «ر،ز» را رمزي از رؤف و رحيم و زاء از زلزلة روز قيامت است. «س،ش» سين رمزي از سناءالله (نور خداوندي) و سَرْمَديّت او است، شين از شاءَاللهُ ماشاءَ (ميخواهد آنچه را كه مورد مشيّت خود قرار ميدهد و اراده ميكند، آنچه را كه بخواهد و شما نميتوانيد مشيّت داشته باشيد، مگر اينكه مشيّت خداوندي تحقّق پيدا كند.
«ص،ض» صاد رمزي از صادقالوعد بودن خداوند در وادار ساختن مردم براي ورود به صراط و بازداشتن ستمكاران در كمينگاهي كه خدا دارد. و ضاد رمزي از ضَلالت كسي است كه با محمّد و آل محمّد صلواتالله عليهم مخالفت نمايد.
«ط،ظ» طاء، رمزي از شايستگي مردم با ايمان به ورود بعالم اعلاي خيروكمال و سرنوشت نهايي زيبا. ظاء عبارتست از حسن ظنّ مردم با ايمان بخدا و سوءِ ظنّ مردم كافر بآن مقام رُبوبي.
«ع،غ» عين رمزي از عالِم (دانا) و غين از غنيّ مطلق كه براي او نياز بهيچ وجه جايز نيست.
«ف،ق» فاء رمزي از شكافندة دانه و هسته و فوجي از افواج آتش، و قاف از قرآن است كه جمع كردن و در معرض قِرائت قرار دادنش بر عهدة خدا است.
«ك،ل» كاف رمزي از كافي (كِفايت كننده) لاملغو گوئي كفّار در افتراي دروغين بخدا.
«م،ن» ميم مالكيّت مطلق خداوندي در روز قيامت كه مالكي جز او نيست و خداوند در آن روز ميفرمايد:
«لِمَنِ اٌلْمُلْكُ اٌلْيَوْمَ» [امروز مالكيّت از آن كيست؟]
سپس ارواح همة انبياء و رسولان و حجّتهاي خداوندي ميگويند:
«لِلهِ اٌلْواحِدِ اٌلْقَهَّارِ» [مالكيّت مطلق از آنِ خداوندي يگانه و پيروز مطلق است.]
و خداوند جلّ جلاله ميفرمايد:
«اٌلْيَوْمَ تُجْزَي كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَاظُلْمَ اٌلْيَوْمَ إِنَّ اٌللهَ سَرِيعُ اٌلْحِسَابِ»
[امروز هر كسي در برابر آنچه كه اندوخته است، پاداش داده خواهد شد امروز (بر هيچ كس) ستمي نيست و قطعاً خداوند حسابگر سريع است.]
و نون رمزي از نعمت خداوندي براي مؤمنان و نقمت و عذاب او براي كفّار است.
«و،ه» واو رمزي از واي بر كسي كه خدا را معصيت كند، از عذاب روزي بزرگ. هاء از موهون و پست بودن معصيت كار در نزد خدا است. «لا» لام و الف اينكه رمزي از لَآإِلَهَ إِلَّا اٌللهُ است كه كلمة اخلاص ميباشد و هيچ بندهاي اين كلمه را از روي اخلاص نگفت مگر اينكه بهشت براي او واجب شد.
ياء رمزي از اينست كه دست خداوندي، يعني قدرت خداوندي فوق دست (قدرت) مخلوقات اوست دست خداوندي براي روزي دادن به مردم باز است. خداوند متعال پاكيزهتر از آنست كه براي آن بخدا شرك ميورزند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 15
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.